Categories: 4 x 4

Περί …διαφορικών

Ένα από τα πιο απαραίτητα στοιχεία του εξοπλισμού είναι αυτά τα οποία φροντίζουν να περνά ροπή στον τροχό που έχει ακόμη πρόσφυση, εξασφαλίζοντας την κινητικότητα σε δύσκολα εδάφη με χαμηλό συντελεστή τριβής (λάσπη, άμμο, χιόνι).
Από τη μία υπάρχουν τα μηχανικά συστήματα, κατά κόσμο μπλοκέ διαφορικά. Αυτά μπορεί να είναι προοδευτικά, με δίσκους ή συνεκτικά τύπου σιλικόνης, τύπου Τόρσεν, με ελατήριο ή μηχανική εμπλοκή.

Τα προοδευτικά έχουν το πλεονέκτημα ότι βελτιώνουν την οδική συμπεριφορά ακόμη και στην άσφαλτο. Από την άλλη δουλεύουν μόνο από κάποια ταχύτα και πάνω, άρα είναι ουσιαστικά άχρηστα στα κολλήματα.

Τα τύπου Τόρσεν λειτουργούν καλύτερα σε μικρές ταχύτητες, αλλά και αυτά δεν μπορούν να μεταφέρουν ροπή στον έναν τροχό, όταν ο άλλος έχει χάσει τελείως την πρόσφυσή του.

Αυτά με το ελατήριο έχουν απότομη εμπλοκή και δυσκολεύουν τον οδηγό στην καθημερινή χρήση, μιας και προκαλούν αντιδράσεις όταν ενεργοποιούνται.

Τα μηχανικής ενεργοποίησης απαιτούν εγρήγορση του οδηγού, ο οποίος πρέπει να τα εμπλέξει την κατάλληλη στιγμή για να αποφύγει την ακινητοποίηση του οχήματος, ενώ δεν ενδείκνυται η χρήση τους όταν η ταχύτητα ξεπερνά τα 10 χλμ/ώρα.

Οι δύο τελευταίες λύσεις έχουν όμως το πλεονέκτημα ότι μπλοκάρουν 100% το διαφορικό και μοιράζουν αναγκαστικά τη ροπή 50-50 στους δύο τροχούς ή τους δύο άξονες.

Η ιδανικότερη λύση είναι ένα μηχανικής ενεργοποίησης με αέρα στον μπροστινό άξονα και ένα ελατηρίου στον πίσω, όταν αναζητά κανείς την κινητικότητα ακόμη και στις πιο αντίξοες συνθήκες. Με το συνδυασμό αυτό ο οδηγός έχει άμεση ενεργοποίηση του πίσω μπλοκέ διαφορικού και επιλεκτική του εμπρός, όπου η αυτόματη προκαλεί πρόβλημα μιας και περιορίζει τη δυνατότητα ελέγχου με το τιμόνι. Όταν ο στόχος είναι η οδική συμπεριφορά στο χωματόδρομο η λύση με προοδευτικά μπλοκέ ή Τόρσεν και στα τρία διαφορικά με μικρότερο ποσοστό εμπλοκής στο μπροστινό είναι ιδανικότερη.

Πρόσφατα παρουσιάστηκε μία ακόμη λύση η οποία προσπαθεί να συνδυάσει τα πλεονεκτήματα ενός προοδευτικού μπλοκέ και ενός που εμπλέκεται μηχανικά. Η Track Tech, εταιρεία που το κατασκευάζει, ισχυρίζεται ότι το διαφορικό της είναι ένα κανονικό μπλοκέ σε κοινή χρήση και ένα locker όταν ο οδηγός πατήσει το μαγικό κουμπάκι. Ακόμη όμως είναι νωρίς να πούμε για τη λειτουργικότητα του συστήματος, μια και η παρουσίασή του έγινε μόλις πριν λίγους μήνες.

Του Στέφανου Αττάρτ
Go Outdoor

Share
Published by
Go Outdoor

Recent Posts

Κ.Σ. Χίου: «Στοχεύοντας στη Φύση»

Ο Κυνηγετικός Σύλλογος Χίου τα τελευταία χρόνια έχει στρέψει όλη του την προσοχή σε δράσεις…

18 ώρες ago

H θέση της Γ΄ Κ.Ο.Π. για το περιστατικό λαθροθηρίας στην Φωκίδα

Η Γ΄ Κυνηγετική Ομοσπονδία Πελοποννήσου και οι 30.000 κυνηγοί που εκπροσωπεί καταδικάζουμε απερίφραστα το περιστατικό…

18 ώρες ago

Συμπληρώθηκε το ετήσιο όριο κάρπωσης για το τρυγόνι

Η ανακοίνωση της ΚΣΕ Στις 17 Σεπτεμβρίου 2024, συμπληρώθηκε το καθορισμένο από τη Ρυθμιστική Απόφαση…

2 ημέρες ago

Τα οφέλη της χειμερινής κολύμβησης στην υγεία

Η κολύμβηση σε κρύο νερό, γνωστή και ως χειμερινή κολύμβηση, έχει κερδίσει την προσοχή των ειδικών…

2 ημέρες ago

Από τι κινδυνεύει ο σκύλος σας το φθινόπωρο

Ήδη πολλές περιοχές της χώρας μας έχουν καλωσορίσει τη νοσταλγική μυρωδιά της βροχής, και τα…

2 ημέρες ago

Πανελλήνιο ρεκόρ στην Σκοποβολή ο Αγγ. Σαραντάκης

Μια σπουδαία διάκριση στο άθλημα της σκοποβολής πέτυχε ο Σπαρτιάτης Άγγελος-Στυλιανός Σαραντάκης. Ο ταλαντούχος αθλητής…

2 ημέρες ago