differential_gear_sm

Περί …διαφορικών

Ένα από τα πιο απαραίτητα στοιχεία του εξοπλισμού είναι αυτά τα οποία φροντίζουν να περνά ροπή στον τροχό που έχει ακόμη πρόσφυση, εξασφαλίζοντας την κινητικότητα σε δύσκολα εδάφη με χαμηλό συντελεστή τριβής (λάσπη, άμμο, χιόνι).
Από τη μία υπάρχουν τα μηχανικά συστήματα, κατά κόσμο μπλοκέ διαφορικά. Αυτά μπορεί να είναι προοδευτικά, με δίσκους ή συνεκτικά τύπου σιλικόνης, τύπου Τόρσεν, με ελατήριο ή μηχανική εμπλοκή.

Τα προοδευτικά έχουν το πλεονέκτημα ότι βελτιώνουν την οδική συμπεριφορά ακόμη και στην άσφαλτο. Από την άλλη δουλεύουν μόνο από κάποια ταχύτα και πάνω, άρα είναι ουσιαστικά άχρηστα στα κολλήματα.

Τα τύπου Τόρσεν λειτουργούν καλύτερα σε μικρές ταχύτητες, αλλά και αυτά δεν μπορούν να μεταφέρουν ροπή στον έναν τροχό, όταν ο άλλος έχει χάσει τελείως την πρόσφυσή του.

Αυτά με το ελατήριο έχουν απότομη εμπλοκή και δυσκολεύουν τον οδηγό στην καθημερινή χρήση, μιας και προκαλούν αντιδράσεις όταν ενεργοποιούνται.

differential_gearΤα μηχανικής ενεργοποίησης απαιτούν εγρήγορση του οδηγού, ο οποίος πρέπει να τα εμπλέξει την κατάλληλη στιγμή για να αποφύγει την ακινητοποίηση του οχήματος, ενώ δεν ενδείκνυται η χρήση τους όταν η ταχύτητα ξεπερνά τα 10 χλμ/ώρα.

Οι δύο τελευταίες λύσεις έχουν όμως το πλεονέκτημα ότι μπλοκάρουν 100% το διαφορικό και μοιράζουν αναγκαστικά τη ροπή 50-50 στους δύο τροχούς ή τους δύο άξονες.

Η ιδανικότερη λύση είναι ένα μηχανικής ενεργοποίησης με αέρα στον μπροστινό άξονα και ένα ελατηρίου στον πίσω, όταν αναζητά κανείς την κινητικότητα ακόμη και στις πιο αντίξοες συνθήκες. Με το συνδυασμό αυτό ο οδηγός έχει άμεση ενεργοποίηση του πίσω μπλοκέ διαφορικού και επιλεκτική του εμπρός, όπου η αυτόματη προκαλεί πρόβλημα μιας και περιορίζει τη δυνατότητα ελέγχου με το τιμόνι. Όταν ο στόχος είναι η οδική συμπεριφορά στο χωματόδρομο η λύση με προοδευτικά μπλοκέ ή Τόρσεν και στα τρία διαφορικά με μικρότερο ποσοστό εμπλοκής στο μπροστινό είναι ιδανικότερη.

Πρόσφατα παρουσιάστηκε μία ακόμη λύση η οποία προσπαθεί να συνδυάσει τα πλεονεκτήματα ενός προοδευτικού μπλοκέ και ενός που εμπλέκεται μηχανικά. Η Track Tech, εταιρεία που το κατασκευάζει, ισχυρίζεται ότι το διαφορικό της είναι ένα κανονικό μπλοκέ σε κοινή χρήση και ένα locker όταν ο οδηγός πατήσει το μαγικό κουμπάκι. Ακόμη όμως είναι νωρίς να πούμε για τη λειτουργικότητα του συστήματος, μια και η παρουσίασή του έγινε μόλις πριν λίγους μήνες.

Του Στέφανου Αττάρτ
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Facebook41
Instagram2k
error: Content is protected !!
Scroll to Top