Ξεχωριστού σασί τύπου σκάλας
Η παράδοση θέλει τα «τζιπ» να χρησιμοποιούν την αρχιτεκτονική ξεχωριστού σασί τύπου σκάλας, όπου τη φόρτιση παίρνει ένα παραλληλόγραμμο πλαίσιο με εγκάρσιες ενισχύσεις, ενώ το αμάξωμα επικάθεται πάνω σε αυτό χωρίς να συμμετέχει ουσιαστικά στην ακαμψία του συνόλου.
Η λύση αυτή έχει φανερά πλεονεκτήματα, αλλά και μειονεκτήματα. Είναι απλή σε κατασκευή, εύκολη στην παραγωγή, με μεγάλη αντοχή στα κρουστικά φορτία (χτυπήματα) που αναπτύσσονται στην εκτός δρόμου χρήση, επισκευάζεται εύκολα και δύσκολα παθαίνει μόνιμες παραμορφώσεις μετά από σκληρή χρήση.
Τα μειονεκτήματά της είναι το βάρος από τη μία πλευρά και η μειωμένη της αντίσταση σε στρεπτική ακαμψία από την άλλη. Γι’ αυτό άλλωστε τα πρώτα τετρακίνητα είχαν λιτό εσωτερικό διάκοσμο. Οι πολύπλοκες ταπετσαρίες δε μπορούσαν να ανταπεξέλθουν στις στρεβλώσεις του πλαισίου. Κλασικά παραδείγματα το Land Rover Defender, Discovery και Range Rover, το Opel Frontera, τα Nissan Patrol και Terrano, τα Daewoo Korando και Musso και τόσα άλλα.
Αυτοφερόμενα αμαξώματα
Πριν από μερικά χρόνια έκαναν την είσοδό τους στο χώρο τα αυτοφερόμενα αμαξώματα, τα οποία είχαν αντικαταστήσει από τα μέσα του 20ου αιώνα τα ξεχωριστά πλαίσια στα επιβατικά αυτοκίνητα. Κύριος εκφραστής της νέας σχολής το Toyota RAV4, ιδρυτής ουσιαστικά της κλάσης των SUV.
Τα αυτοφερόμενα αμαξώματα έχουν το πλεονέκτημα του μικρού βάρους και της στρεπτικής ακαμψίας που βελτιώνει την οδική συμπεριφορά. Δεν αντέχουν όμως σε χτυπήματα, τα οποία μπορούν να προκαλέσουν μόνιμες παραμορφώσεις, δύσκολα επισκευάσιμες.
Παράλληλα, το γεγονός ότι οι αναρτήσεις είναι συνδεδεμένες απ’ ευθείας με το αμάξωμα, αφήνει περισσότερους κραδασμούς να περάσουν στην καμπίνα, μειώνοντας το επίπεδο της άνεσης. Είναι όμως από πλευράς κόστους και βάρους η ενδεικνυόμενη λύση για τα SUV, τα οποία χρησιμοποιούντα ελάχιστα σε οριακές συνθήκες.
Αυτοφερόμενο αμάξωμα όπως το συναντούμε στα επιβατικά διαθέτουν μόνο το Lada Niva και το RAV4. Στα υπόλοιπα SUV είναι ενισχυμένο με διάφορους τρόπους, όπως με δοκούς κατά μήκος στην περίπτωση του Subaru Forester. Πλέον ακόμη και αυτοκίνητα κατασκευασμένα για σκληρή εκτός δρόμου χρήση, χρησιμοποιούν αυτοφερόμενο αμάξωμα με καλύτερο παράδειγμα το Mitsubishi Pajero GDi.
Η πιο σύγχρονη τάση –για καθαρόαιμες κατασκευές- είναι ένα υβρίδιο αυτοφερόμενου πλαισίου και ξεχωριστού σασί τύπου σκάλας. Σε αυτήν την κατασκευή, το σασί δεν είναι δεμένο με βίδες πάνω στο αμάξωμα, αλλά ηλεκτροσυγκολημένο πάνω σε αυτό. Έτσι εξασφαλίζεται από τη μία η στιβαρότητα του αμαξώματος σε τάσεις στρέψης αλλά και η αντοχή του στη σκληρή χρήση. Τα πιο σύγχρονα πολυτελή τετρακίνητα, όπως τα Jeep Cherokee και Grand Cherokee και το Toyota Land Cruiser, διαθέτουν τέτοια πλαίσια.