«Ήταν σαν μακρινό όνειρο και τώρα γίνεται πραγματικότητα», δηλώνει η Αντιδήμαρχος Τουρισμού για τις ποδηλατικές υποδομές που έχουν δημιουργηθεί στην πόλη του Ρεθύμνου. Η όλη ιδέα ξεκίνησε το 2007, όταν η Πέπη Μπιρλιράκη, ως μέλος της δημοτικής ομάδας, υποστήριξε ένθερμα το όραμα του Δήμου Ρεθύμνου για βιώσιμη ανάπτυξη και εναλλακτικό τουρισμό. Ο δήμος συνεργάστηκε με τον καθηγητή πολεοδομίας και συγκοινωνιακού σχεδιασμού του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Θάνο Βλαστό, και την ομάδα του, διαμορφώνοντας μαζί ένα σχέδιο για μια πόλη όπου οι μετακινήσεις των πολιτών αλλά και μια σειρά ακόμη δράσεις θα συμβάλλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης.
Οι πρώτες υποδομές δημιουργήθηκαν μέσα στη πόλη. Πλέον, το Ρέθυμνο διαθέτει ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων που φτάνει τα 18 χιλιόμετρα. Σταδιακά, τα έργα κινήθηκαν προς τα χωριά, τα οποία τώρα διαθέτουν πάνω από 120 χιλιόμετρα ειδικά σχεδιασμένων ποδηλατοδρόμων και ο δήμος μεριμνεί προκειμένου να κατασκευαστεί άλλο τόσο. «Διαλέξαμε τα καλύτερα σημεία με την καλύτερη θέα», τονίζει η κα Μπιρλιράκη, αποσκοπώντας έτσι όχι μόνο στην εύκολη μετακίνηση των ποδηλατιστών αλλά και στην καλαισθησία των διαδρομών.
Παράλληλα, έχουν τοποθετεί ειδικά κιόσκια για τους ποδηλάτες, όπου ξεκουράζονται και ενημερώνονται για το ποδηλατικό πρόγραμμα της πόλης, αλλά και για διαδρομές ή αξιοσημείωτα μέρη που μπορούν να επισκεφτούν στην περιοχή. Ακόμα, έχουν εγκατασταθεί σε όλη την πόλη φορτιστές ηλεκτρικών ποδηλάτων, καθώς και χώροι στάθμευσης. Το Ρέθυμνο είναι η πρώτη πόλη της Ελλάδας όπου κυκλοφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά και ηλεκτρικά λεωφορεία για τη μετακίνηση των πολιτών. Φυσικά, υπάρχει ηλεκτρονικό και έντυπο υλικό με χάρτες για τουρίστες και ντόπιους, οι οποίοι μπορούν να ενημερωθούν για τις απολαυστικές διαδρομές στην πόλη του Ρεθύμνου και να πληροφορηθούν για τις ποδηλατικές υποδομές που παρέχονται.
Προτεραιότητα αποτελεί το κόστος κατασκευής των υποδομών, με χρηματοδότηση κυρίως από το δήμο, αλλά και από ευρωπαϊκά προγράμματα τα οποία οι υπεύθυνοι ελκύουν με τη προβολή του προγράμματος σε διάφορες εκδηλώσεις της πόλης. Το κόστος των ποδηλατοδρόμων ανέρχεται περίπου σε 900.000€ μέχρι τώρα, αλλά φυσικά η χρηματοδότηση θα συνεχιστεί με ανώτερο σκοπό τη διαρκή βελτίωση των ποδηλατικών υποδομών για μια πιο bike friendly πόλη.
Περαιτέρω, ο δήμος συνεργάζεται με ιδιώτες που έρχονται στο Ρέθυμνο και εφαρμόζουν το σύστημα bikesharing: όποιος βρίσκεται στην πόλη μπορεί να βρει εύκολα και με πολύ μικρό κόστος ηλεκτρικό ή κανονικό ποδήλατο και να εξυπηρετηθεί για τις μετακινήσεις του στην παραλία, για ψώνια ή βόλτα στα αξιοθέατα. Η κα Μπιρλιράκη μας ξεκαθαρίζει ότι το χρονοδιάγραμμα δεν έχει ημερομηνία λήξης, διότι το συνολικό έργο πλέον εξυπηρετεί κάθε είδους ανάπλαση και κατασκευή στην πόλη. Το ποδήλατο έχει μπει στη συνείδηση των φορέων και των πολιτών ως το κυρίαρχο μέσο κινητικότητας στο μέλλον.
Η βορινή διαδρομή με αφετηρία τις παρυφές της πόλης παρέχει στον ποδηλάτη τη δυνατότητα να αφήσει το αυτοκίνητο σε ένα πάρκινγκ και να περιπλανηθεί με το ποδήλατο ανατολικά προς δυτικά (ή και αντίθετα). Η διαδρομή μάς βάζει στην καρδιά της ντόπιας καθημερινότητας και περνώντας από εκεί, μπορούμε να μάθουμε την ταυτότητα των ντόπιων και τις καθημερινές τους ασχολίες, καθώς και να επισκεφτούμε καταστήματα με ντόπια αγαθά. Επίσης, μια στάση που αξίζει να κάνουμε είναι στον εντυπωσιακό Δημοτικό Βοτανικό Κήπο της πόλης.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις ποδηλατικές υποδομές αλλά και δράσεις του δήμου, επισκεφθείτε το www.rethymno.guide/el/>