Την οδηγία που καθιστά τη θαλάσσια ρύπανση ποινικό αδίκημα, ενέκρινε την περασμένη Τετάρτη το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μετά από πρόταση του Συμβουλίου Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η νέα οδηγία εντάσσεται στο πλαίσιο συντονισμένης προσπάθειας για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης, γεγονός που απαιτεί τη θέσπιση αυστηρής νομοθεσίας και τη λήψη αποτελεσματικών μέτρων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Σύμφωνα με την οδηγία, προβλέπονται ποινικές κυρώσεις για σοβαρές παραβάσεις, ή ακόμα και για παραβάσεις ήσσονος σημασίας όταν αυτές επαναλαμβάνονται συστηματικά.
Για παράδειγμα, η ρύπανση που προκαλείται από τα λύματα των πλοίων, θα θεωρείται ποινικό αδίκημα δεδομένου ότι τελείται από πρόθεση ή αμέλεια και έχει σαν αποτέλεσμα τη σοβαρή υποβάθμιση της ποιότητας των υδάτων.
Εκτός αυτού, η ρύπανση ήσσονος σημασίας θα επισύρει διοικητικές κυρώσεις. Για παράδειγμα, η ρύπανση που προκαλείται από τα πλοία αλλά δεν επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην ποιότητα των υδάτων, θεωρείται ήσσονος σημασίας και δεν διώκεται ποινικά.
Ωστόσο, ποινικές διώξεις προβλέπονται στην περίπτωση συστηματικής και επαναλαμβανόμενης ρύπανσης ήσσονος σημασίας.
Μέσω της οδηγίας, οι Ευρωβουλευτές στοχεύουν στην ασφάλεια και τη βελτίωση των θαλάσσιων μεταφορών, θεσπίζοντας αυστηρά μέτρα για τις εταιρείες που ακολουθούν ανάρμοστες πρακτικές.
Για παράδειγμα, πολλές εταιρείες στο χώρο των θαλάσσιων μεταφορών αρνούνται να συμμορφωθούν με την ισχύουσα νομοθεσία και προτιμούν να πληρώσουν το προβλεπόμενο πρόστιμο για τη θαλάσσια ρύπανση που προκαλούν.
Η οδηγία θα τεθεί σε ισχύ σε 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ. Τα κράτη μέλη έχουν περιθώριο ενός έτους για να συμμορφωθούν με τις νέες διατάξεις.
Η νέα οδηγία βασίζεται σε απόφαση του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, με βάσει την οποία η Ευρωπαϊκή Κοινότητα έχει το δικαίωμα να απαιτήσει από τα μέλη της την επιβολή ποινικών κυρώσεων στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών.
Ηρώ Γκίζα