Ένας από τους βασικούς όμως παράγοντες στην εκτός δρόμου κίνηση, είναι η εξασφάλιση της …υγείας των μηχανικών μερών. Μεγαλύτερος κίνδυνος είναι οι πέτρες και τα βράχια που καραδοκούν παντού.
Τα περισσότερα τετρακίνητα του εμπορίου δεν διαθέτουν καμία προστασία απέναντί του. Είναι λοιπόν απαραίτητο να πάρετε δραστικά μέτρα, ντύνοντας το κάτω μέρος του αυτοκινήτου με ένα σετ από ποδιές προστασίας. Πέρα από τον κινητήρα και το κιβώτιο, που είναι αρκετά ευάλωτα, προστασία χρειάζονται το ντεπόζιτο βενζίνης, το κουπ των διαφορικών, οι μπάρες του συστήματος διεύθυνσης και τα ψυγεία.
Οι περισσότερες ποδιές έχουν κλίση στο μπροστινό μέρος και λειτουργούν σαν γλίστρα προς αποφυγή του «καρφώματος». Το αλουμίνιο σαν υλικό έχει το πλεονέκτημα του βάρους, αλλά είναι περιορισμένης αντοχής, ιδίως κάτω από την πίεση του σημαντικού βάρους των τετρακίνητων αυτοκινήτων. Χρησιμοποιείται όμως όλο και περισσότερο, τόσο λόγω του βάρους, όσο και λόγω της ανθεκτικότητάς του σαν υλικό απέναντι στην οξείδωση.
Εξωτικά υλικά όπως το τιτάνιο, στοιχίζουν πολύ ακριβά. Η καλύτερη λύση είναι ο χάλυβας, το γνωστό μας ατσάλι, σε πάχος 3-4 χιλιοστών. Τρύπες σε όλο το μήκος και το πλάτος της ποδιάς μειώνουν το βάρος και αυξάνουν τον εξαερισμό των μερών που αυτή προστατεύει. Υπάρχουν πολλές εταιρίες που κατασκευάζουν ποδιές για τετρακίνητα αυτοκίνητα, κομμένες και φινιρισμένες με laser.
Καλό θα ήταν οι ποδιές να στηρίζονται σε ελαστικές βάσεις, για αποφυγή των όποιων κραδασμών. Κάτι τέτοιο όμως μειώνει την απόσταση από το έδαφος, άρα μειώνει την δυνατότητα διατήρησης της κινητικότητας εκτός δρόμου. Φαύλος κύκλος…
Σημαντική προστασία στο αυτοκίνητο -ιδίως σε οριακές εκτός δρόμου συνθήκες- προσφέρουν οι μπάρες που τοποθετούνται εμπρός, πίσω αλλά και στα πλευρά του οχήματος. Προσοχή χρειάζεται η νομοθεσία γιατί όσες εξέχουν από την περίμετρο του οχήματος είναι παράνομες.
Τελευταία προσφέρονται αρκετοί τύποι εγκεκριμένοι στη χώρα που κατασκευάζονται. Άντε να βρεις άκρη στην Ελλάδα. Οι μπάρες είναι ιδιαίτερα χρήσιμες στις περιπτώσεις που το αυτοκίνητο πρέπει να στηριχθεί από κάπου (σε κάποιο δύσκολο πέρασμα), αν και συνήθως πρέπει να αποφεύγουμε να στηρίζουμε σε αυτές ιμάντες και συρματόσχοινα για το τράβηγμα του αυτοκινήτου.
….και σπαθιά
Παρόλο που τα περισσότερα τετρακίνητα αυτοκίνητα έχουν αρκετούς χώρους, μια σχάρα οροφής είναι κάποιες φορές πέρα από απαραίτητη. Είναι λογικό να έχει υψηλά πλαϊνά για να συγκρατούνται οι αποσκευές στα δύσκολα, καθώς και σημεία πρόσδεσης για τους ιμάντες συγκράτησης. Καλό είναι να έχει πρόβλεψη για στήριξη των ειδικών σχαρών για την άμμο και τη λάσπη, ενός γρύλου high lift, καθώς και υποδοχή για προβολείς.
Οι σχάρες εδάφους μπορούν να μας βγάλουν από μία πολύ δύσκολη κατάσταση, μειώνοντας την πίεση στο έδαφος. Για να τις τοποθετήσουμε όμως κάτω από τους έχοντες μεγάλη διαδρομή τροχούς μας, χρειάζεται ο γρύλος. Στα απαραίτητα του εξοπλισμού πρέπει να προσθέσεις τον γνωστό εργάτη και το βίντσι που μπορεί να μας βγάλει από πολύ δύσκολες καταστάσεις. Ένα δέντρο, ένα άλλο αυτοκίνητο, ένας βράχος μπορεί να αποτελέσουν την …άγκυρα που θα μας βοηθήσει στις φουρτούνες.
Υπάρχουν υδραυλικοί και ηλεκτρικοί εργάτες. Οι πρώτοι είναι πιο δυνατοί, αλλά έχουν πολύ πιο δύσκολη τοποθέτηση. Οι ηλεκτρικοί τοποθετούνται σχετικά εύκολα, είναι όμως ευπαθείς στη θερμότητα που παράγεται κατά τη χρήση τους. Το κακό είναι ότι και στις δύο περιπτώσεις για να δουλέψει ο εργάτης πρέπει να είναι αναμμένος ο κινητήρας. Ο εργάτης πρέπει να έχει ελκτική δύναμη η οποία να είναι 1,5 με 2 φορές μεγαλύτερη από το βάρος του αυτοκινήτου. Συνήθως η ελκτική δύναμη μετριέται σε λίβρες. (Τις κάνουμε κιλά αν διαιρέσουμε με 2,25).
Δύο οι τρόποι τοποθέτησης του εργάτη: είτε σταθερά πάνω στο αυτοκίνητο, είτε με βάση multi mount που τον κάνει φορητό. Στην πρώτη περίπτωση υπάρχει το μειονέκτημα του βάρους και της χρήσης μόνο από το μπροστινό τεταρτημόριο του αυτοκινήτου, ενώ στη δεύτερη η στιβαρότητα του συστήματος δεν είναι αντίστοιχη με την σταθερή τοποθέτηση. Προσθέστε στα παραπάνω μία ή δύο τροχαλίες για πολλαπλασιασμό της δύναμης του εργάτη και ιμάντες για τράβηγμα ή στερέωση των τροχαλιών στα δέντρα με δύο ναυτικά κλειδιά για κάθε ιμάντα.
Για τις εκτός ορίων αναζητήσεις προσθέστε και ένα snorkel, έναν αναπνευστήρα, που θα κρατήσει το νερό μακριά από το φίλτρο και την εισαγωγή του κινητήρα προφυλάσσοντάς σας από περιττά έξοδα. Είναι γνωστό ότι οι κύλινδροι δεν αγαπούν το νερό που μπορεί να λιμνάσει μέσα σε αυτούς να προκαλέσει υδραυλική πίεση και να στραβώσει τις μπιέλες! Για ασφαλή περάσματα μέσα σε νερό, αλλά και για αδιαμφισβήτητο στιλ, αξίζει το περιττό έξοδο για τον αναπνευστήρα!