Η πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, να απαγορεύσει το κυνήγι στις Ζώνες Ειδικής Προστασίας, προκαλεί και συνάμα εξοργίζει την κυνηγετική οικογένεια.
250.000 κυνηγοί και χιλιάδες πολιτών που δραστηριοποιούνται γύρω από τη θήρα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος τους φέρνει προ τετελεσμένου και η δημόσια διαβούλευση που ευαγγελίστηκε η κα. Τίνα Μπιρμπίλη πάει στην κυριολεξία «περίπατο». Συγκεκριμένα η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου στην προσπάθειά της να «σαλαμοποιήσει» τα κυνηγοτόπια μας, βιάζεται και έδωσε μόλις μια εβδομάδα προθεσμία, μετά την κοινοποίηση του σχεδίου της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) για τις ΖΕΠ, προκειμένου η Κυνηγετική Συνομοσπονδία Ελλάδος να καταθέσει τις παρατηρήσεις της. Πρόκειται πραγματικά για μια πρωτόγνωρη ενέργεια που δεν μας έχει συνηθίσει η νέα κυβέρνηση. Μάλιστα είναι τέτοια η βιασύνη ή η μη γνώση του αντικειμένου της θήρας του ανθρώπου που σύνταξε και εισηγήθηκε το σχέδιο Κ.Υ.Α που θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σ’ ένα κύκλο εντάσεων στο εσωτερικό της χώρας, σε νομικές εμπλοκές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Συγκεκριμένα οι αυθαίρετες και αδέξιες συρραφές που επιχειρούν να συνδέσουν τις Ζ.Ε.Π. με τη θηρευτική δραστηριότητα, είναι προφανές πως έχουν προειλημμένο στόχο τον περιορισμό και κατακερματισμό του κυνηγίου σε τεράστιες εκτάσεις, χωρίς ωστόσο αυτό ούτε να ικανοποιεί, ούτε και να απαιτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.
Αποτελεί πρόκληση το γεγονός ότι, σε ένα σχέδιο Κ.Υ.Α. 35 σελίδων, η μόνη δραστηριότητα που απαγορεύεται στις Ζ.Ε.Π. είναι η θήρα, ενώ θα έπρεπε να είναι γνωστό στο υπουργείο πως σε σχέση με το κυνήγι στη χώρα μας ουδεμία αντίρρηση, ένσταση ή έγκλιση υφίσταται πλέον από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.
Πρόκληση
Είναι, αναμφίβολα προκλητικό ολόκληρο το κεφάλαιο Γ με τίτλο «Προστασία-Διαχείριση των ειδών» του σχεδίου της Κ.Υ.Α., που πραγματεύεται την άσκηση της θηρευτικής δραστηριότητας στη χώρα μας, να επαναφέρει και να εξαντλείται ένα «αντικείμενο» που έχει ήδη κριθεί και δικαιωθεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, με τα πιο αυστηρά νομικά και επιστημονικά κριτήρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Να ενημερώσουμε τον συντάκτη του σχεδίου της Κ.Υ.Α ότι:
-στο έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής JURM (2003) MK Β Βρυξέλλες 13-11-2003, αναγράφεται ότι η ελληνική δημοκρατία συμμορφώνεται με τις διατάξεις του άρθρου 7 παράγραφος 4 της οδηγίας 79/409/ΕΟΚ. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μάλιστα συμφώνησε με Ειδική Απόφασή του με την άνωθεν άποψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί συμμορφώσεως της Ελλάδας, ματαιώνοντας την εκδίκασή της καθώς διασφαλίζεται ότι:
1) Η θηρευτική δραστηριότητα των ειδών πτηνών δεν υπονομεύει τις προσπάθειες διατηρήσεως που αναλαμβάνονται στη ζώνη εξαπλώσεώς τους.
2) Η θηρευτική δραστηριότητα σέβεται τις αρχές μιας ορθολογικής χρησιμοποιήσεως και μιας οικολογικά ισορροπημένης ρυθμίσεως για τα είδη πτηνών που αφορά.
3) Η θηρευτική δραστηριότητα είναι συμβατή, ως προς τον πληθυσμό των θηρευσίμων ειδών και ιδιαίτερα των αποδημητικών, με τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από το άρθρο 2 της οδηγίας79/409/ΕΟΚ.
4) Η θηρευτική δραστηριότητα ασκείται στα πλαίσια ενός πλήρους συστήματος προστασίας κατά τη διάρκεια των περιόδων κατά τις οποίες η επιβίωση των άγριων πτηνών απειλείται ιδιαιτέρως, το οποίο σημαίνει ότι τα είδη στα οποία εφαρμόζεται η θηρευτική νομοθεσία να μη θηρεύονται κατά την περίοδο της φωλεοποιήσεως, ούτε κατά τις διάφορες φάσεις της αναπαραγωγής και εξαρτήσεως, καθώς και, όταν πρόκειται για αποδημητικά είδη, κατά την περίοδο αναπαραγωγής και κατά την επιστροφή τους στον τόπο φωλεωποιήσεως.
Με την έκδοση της παραπάνω Κ.Υ.Α., η Ε.Ε., έκρινε ότι ικανοποιήθηκε η επιδιωκόμενη προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας προς την οδηγία 79/409/ΕΟΚ σχετικά με την κυνηγετική δραστηριότητας και για το λόγο αυτό, σταμάτησε η σχετική διαδικασία εναντίον της χώρας.
Ποιος είναι λοιπόν ο λόγος να… επαναδιαπραγματεύεται η προτεινόμενη Κ.Υ.Α. τη διεξαγωγή των όρων της κυνηγετικής δραστηριότητας, εφόσον το θέμα έχει ρυθμιστεί από χρόνια για την Ευρωπαϊκή Ένωση;
Ασάφειες και ανακρίβειες
Επιπλέον, ο συντάκτης του σχεδίου της Κ.Υ.Α. για τις περιοχές ΖΕΠ θα πρέπει να αντιληφθεί ότι το κείμενό της είναι ατυχές και επικίνδυνο, διότι:
-εξαντλείται σε μία αποτυχημένη και ελλιπή προσπάθεια κωδικοποίησης της υφιστάμενης νομοθεσίας.
-πραγματοποιεί κακή συρραφή ατόφιων εδαφίων της οδηγίας 79/409/ΕΟΚ της οδηγίας 92/43 και της 414985/1985 Κ.Υ.Α.
-έχει ουσιαστικές παραλείψεις σε ότι αφορά στο περιεχόμενο των παραρτημάτων, που καθορίζονται αποκλειστικά με τη διαδικασία που προβλέπεται από την οδηγία 79/409/ΕΟΚ και το περιεχόμενό τους σε ότι αφορά την απαρίθμηση των ειδών δεν τίθεται στη διακριτική ευχέρεια του κάθε κράτους-μέλους. Είναι π.χ., χαρακτηριστικό ότι δεν αναφέρεται σε κανένα παράρτημα η νησιώτικη πέρδικα (Alectoris Chukar) η οποία αποτελεί βασικό θηραματικό είδος σε όλη τη νησιωτική χώρα και εκτρέφεται μάλιστα κατά χιλιάδες από τα κρατικά και ιδιωτικά εκτροφεία.
-εισάγει καινοφανείς όρους και ασάφειες καθοριστικής σημασίας που, όχι μόνο θα δημιουργήσουν ανυπέρβλητα προβλήματα στην εφαρμογή τους, αλλά θα καταστήσουν και τις αποφάσεις της διοίκησης ευπρόσβλητες σε νέες νομικές εμπλοκές!
Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι ο όρος «Κυνηγετικά Πάρκα» δεν συναντάται πουθενά στην ελληνική νομοθεσία και δεν αντιπροσωπεύει κάποια μορφή θεσμοθετημένης επιφάνειας προστασίας ή άσκησης δραστηριότητας.
Σημαντικά επίσης λάθη καταγράφονται και περιγράφονται στους τύπους των κυνηγετικών όπλων που επιτρέπονται στη χώρα μας, ενώ η δεσμευτική και ανελαστική ημερομηνία που προβλέπεται για την υπογραφή της κάθε νέας ρυθμιστικής απόφασης για το κυνήγι, παραβιάζει όρους και προϋποθέσεις που ήδη έχει θέσει το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Πρέπει να γίνει κατανοητό προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής αλλά και προς όλα αυτά τα κέντρα που έχουν ως στόχο τον κατακερματισμό της κυνηγετικής δραστηριότητας ότι η Κ.Σ.Ε., οι οργανώσεις των κυνηγών σε όλη τη χώρα και τα χιλιάδες μέλη τους, δεν πρόκειται να αποδεχθούν ως βάση συζήτησης ένα σχέδιο που επιβάλλει καθολικές απαγορεύσεις κυνηγίου στις Ζώνες Ειδικής Προστασίας.
Οι εγκέφαλοι αυτού του σκοτεινού σχεδίου θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει σε καμία άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ παράλληλα παραβιάζεται και το πνεύμα της οδηγίας 79/409/ΕΟΚ.
στο 22% θα απαγορεύεται το κυνήγι
Κύριοι με γενικές απαγορεύσεις –όπως αυτή του κυνηγίου- στο 11% του εθνικού εδάφους (και με την προοπτική το ποσοστό αυτό να ανέλθει σύντομα στο 21,19% με την ένταξη 69 ακόμη περιοχών ΖΕΠ), δεν είναι φυσικά δυνατόν να εξυπηρετηθεί ο στόχος της «διατήρησης» σε κάθε μία από τις υφιστάμενες Ζ.Ε.Π, όταν το ίδιο το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο σημειώνει ότι «τα μέτρα που πρέπει να λάβει το κάθε κράτος-μέλος προκειμένου να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του δεν αρκεί να είναι απαγορευτικά, αλλά πρέπει να έχουν θετικό χαρακτήρα!».
Στην προτεινόμενη Κ.Υ.Α., όχι μόνο απουσίαζε παντελώς ο «θετικός χαρακτήρας» που επέτρεπε σε 250.000 κυνηγούς να αποτελέσουν μία χρήσιμη κοινωνική εφεδρεία για την υπεράσπιση των Ζ.Ε.Π., αλλά αντιθέτως, χρησιμοποιούνται ως βολικά άλλοθι για την αδυναμία του κράτους να ανταποκριθεί στις βασικές υποχρεώσεις του.
Αδυναμίες που γίνονται πασίδηλες στην προτεινόμενη Κ.Υ.Α., καθώς –εκτός κυνηγίου- δεν γίνεται η παραμικρή αναφορά για τη λήψη μέτρων κατά της ρύπανσης, της καταστροφής ή της υποβάθμισης των ενδιαιτημάτων, τη διευθέτηση των χρήσεων γης κ.λπ.
Όλη η Ελλάδα μία ΖΕΠ
Πραγματικά προκαλεί εντύπωση το κριτήριο χαρακτηρισμού μια περιοχής ΖΕΠ. Σύμφωνα λοιπόν με το κριτήριο 5 του Παραρτήματος Α του σχεδίου της Κ.Υ.Α επιβάλλεται ο χαρακτηρισμός μιας περιοχής ΖΕΠ όταν τουλάχιστον 500.000 στρουθιόμορφα διέρχονται τακτικά από αυτή κατά την εαρινή ή φθινοπωρινή μετανάστευση. Θα έπρεπε ο συντάκτης να γνωρίζει ότι στα στρουθιόμορφα ανήκει πλήθος ειδών όπως τα ψαρόνια και οι κιχλίδες που είναι τα πλέον πολυπληθή είδη. Ειδικά τα ψαρόνια σχηματίζουν κοπάδια χιλιάδων ατόμων και διατρέχουν όλη την Ελλάδα. Οπότε, με τη χρήση του κριτηρίου 5 του παραρτήματος Α θα μπορεί να χαρακτηριστεί όλη η Ελλάδα ως Ζ.Ε.Π. και φυσικά με τη χρήση εδαφίου δ του άρθρου 8 του σχεδίου της Κ.Υ.Α. θα απαγορεύεται το κυνήγι. ΕΛΕΟΣ
Γίνεται κατανοητό με το παραπάνω παράδειγμα ότι ο συντάκτης του σχεδίου είναι αδιάβαστος, δεν έχει κατανοήσει το πνεύμα των κοινοτικών οδηγιών και πολύ περισσότερο εκφράζει μεγάλη αδυναμία να τις μεταφέρει στην ελληνική πραγματικότητα.
Οι 250.000 κυνηγοί αποδεικνύουν εμπράκτως κάθε χρόνο μέσα από εκατοντάδες δράσεις (μελέτες, ανάπλαση βιοτόπων κλπ) τις οποίες και χρηματοδοτούν με ιδία κεφάλαια ότι σέβονται και προστατεύουν το περιβάλλον.
Θα πρέπει να γνωρίζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής ότι οι κυνηγοί απαιτούν την πλήρη απάλειψη από την Κ.Υ.Α. των άρθρων και των διατάξεων που σχετίζονται με το κυνήγι και να σταματήσουν κάποιοι να αντιμετωπίζουν τους κυνηγούς ως εξιλαστήρια θύματα, αλλά ως συμμάχους στην προσπάθεια για την υπεράσπιση της άγριας ζωής και το βιοτόπων της.