Η σωστή συντήρηση του αυτοκινήτου είναι μέσα στα καθήκοντα κάθε οδηγού, πόσο μάλλον του κυνηγού όταν με αυτό οργώνει τα βουνά και τα λαγκάδια για να βρεθεί στα κυνηγοτόπια. Συνεπώς είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να μπορούμε να κάνουμε και μόνοι μας έναν προληπτικό έλεγχο για να το κρατάμε σε καλή κατάσταση και να προλαμβάνουμε τα χειρότερα. Το ρεπορτάζ που ακολουθεί σας δείχνει βήμα-βήμα τη διαδικασία.
Δεν ξέρω για σας, αλλά στα βουνά που κυνηγάω δεν έχει… άσφαλτο. Έχει μόνο λακκούβες, λάσπες, νεροφαγώματα, αυλακιές και πέτρα. Και το κακό είναι ότι μου αρέσει που δεν έχει άσφαλτο. Μου αρέσει να βάζω τα “αργά” και να σκαρφαλώνω με το αυτοκίνητο στους κατά φαντασία δρόμους του βουνού. Να σπινιάρω παιχνιδιάρικα στη λάσπη, να διαμαρτύρομαι γιατί είχα χαράξει άλλη πορεία στο δρόμο, αλλά η λάσπη είχε άλλη άποψη και τελικά να φτάνω στον προορισμό μου με λίγη παραπάνω αδρεναλίνη.
Από την άλλη μεριά, όμως, όσες φορές έπεφτα σε λακκούβες ή έτρεχα να “κόψω” τα γουρούνια κι “έφευγαν τα σφραγίσματα” από τα χτυπήματα στο δρόμο, το λυπόμουν το καημένο το αυτοκινητάκι κι έλεγα μέσα μου, “κάνε υπομονή, όταν τελειώσει το κυνήγι θα σε πάω να φροντίσουν τις πληγές σου”.
Και το αυτοκίνητο θέλει το χρόνο του!
Η κυνηγετική περίοδος έχει τελειώσει κι έτσι είναι ευκαιρία για όλους να αφιερώσουν λίγο χρόνο για το αυτοκίνητο, που για πολλούς μήνες ταλαιπωρήθηκε στο βουνό. Και λέγοντας αυτοκίνητο δεν εννοούμε το επιβατικό αλλά ένα τετρακίνητο όχημα, αν και γνωρίζω αρκετούς κυνηγούς, κυρίως αυτοί που μένουν σε πόλεις, να κυνηγούν με το επιβατικό αυτοκίνητό τους, πηγαίνοντας μέχρι εκεί που τελειώνει η άσφαλτος, ίσως και λίγο παρακάτω. Ωστόσο, το όχημα που σας μεταφέρει και στον πιο απομακρυσμένο χωματόδρομο είναι σίγουρα ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο.
Λάσπη, ο χειρότερος εχθρός
Οι λάσπες που έχουν πετρώσει μέσα σε κάποιο λάστιχο ή σε κάποιο σινεμπλόκ σίγουρα με τον καιρό θα το καταστρέψουν. Ακόμη η λάσπη στις οπές των γρασαδόρων και των εξαερωτήρων στις δαγκάνες των φρένων είναι ό,τι χειρότερο.
Αφού πλύνουμε και σκουπίσουμε το αυτοκίνητο, σε ένα ίσιο επίπεδο μέρος μπορούμε να ξεκινήσουμε τον έλεγχο του κάθε συστήματος ξεχωριστά.
Ρουλεμάν
Με τη βοήθεια του γρύλου, σηκώνουμε έναν μπροστινό τροχό. Στη συνέχεια, πιάνουμε με δύο χέρια το λάστιχο και το κουνάμε προς όλες τις διευθύνσεις, οριζόντια και κατακόρυφα, για να διαπιστώσουμε αν υπάρχουν κενά. Έπειτα γυρίζουμε με αρκετή φόρα τον τροχό και ακούμε αν υπάρχουν τριξίματα και το χαρακτηριστικό βουητό που προκαλείται από ένα χαλασμένο ρουλεμάν. Ο τροχός θα πρέπει να γυρίζει αβίαστα χωρίς να ακούγεται κάτι. Φυσικά το ίδιο κάνουμε και στον άλλο μπροστινό τροχό. Με τον τρόπο αυτό θα δούμε αν έχει χαλαρώσει το παξιμάδι στο κέντρο του τροχού που συγκρατεί το ακραξόνιο και θα τσεκάρουμε το ρουλεμάν.
Σινεμπλόκ και μπαλάκια
Με τη βοήθεια ενός μικρού λοστού θα ελέγξουμε τα μπαλάκια και τα σινεμπλόκ. Πιο συγκεκριμένα θα τοποθετήσουμε το λοστό στη βάση από κάθε μπαλάκι, στους εμπρός τροχούς και θα ασκήσουμε κατακόρυφη δύναμη. Έτσι αν κάποιο μπαλάκι έχει φθαρεί κι έχει κενά θα φανεί αμέσως. Στη συνέχεια θα τοποθετήσουμε το λοστό στη βάση των σινεμπλόκ των αμορτισέρ και θα ελέγξουμε αν αυτά κινούνται με ευκολία μέσα στους οδηγούς τους ή αν έχουν φρακάρει από λάσπες και σκουριές. Επίσης, θα προσέξουμε τα αμορτισέρ αν έχουν λάδια, σημάδι ότι έχουν καταστραφεί. Το ίδιο θα κάνουμε και για τα υπόλοιπα λαστιχένια μέρη στις αρθρώσεις του αυτοκινήτου, όπως για παράδειγμα στις φισούνες των εμπρός τροχών ή το λάστιχο στην αντλία συμπλέκτη.
Στη συνέχεια θα ελέγξουμε τους σταυρούς στους κεντρικούς άξονες μετάδοσης της κίνησης. Θα λύσουμε το χειρόφρενο και θα βγάλουμε ταχύτητα στο σασμάν ώστε να ελευθερωθεί η κίνηση. Με δύο χέρια θα πιάσουμε αριστερά και δεξιά από τον κάθε σταυρό και θα περιστρέφουμε αντίθετα. Έτσι θα φανεί αν κάποιος σταυρός έχει κενά και πρέπει να αντικατασταθεί.
Έλεγχος φρένων
Πολύ εύκολα μπορούμε να ελέγξουμε και την κατάσταση των φρένων του αυτοκινήτου. Αφού βγάλουμε τους τροχούς (εμπρός) που έχουν δισκόφρενα, στρίβουμε το τιμόνι ώστε να βλέπουμε καλύτερα και ελέγχουμε το πάχος στα τακάκια. Αν είναι φαγωμένα τότε πρέπει να αντικατασταθούν. Για τους πιο προχωρημένους, αυτό γίνεται αφαιρώντας τους δύο πίρους που συγκρατούν τη δαγκάνα και στη συνέχεια την αφαιρούμε αφού πρώτα με ένα χοντρό ίσιο κατσαβίδι χαλαρώσουμε τα τακάκια. Στη συνέχεια, τοποθετούμε τα καινούργια τακάκια και με αντίθετα βήματα βάζουμε τη δαγκάνα στη θέση της.
Χειρόφρενο
Στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου βρίσκεται η ντίζα του χειρόφρενου. Αν η αίσθηση στο χειρόφρενο είναι χαλαρή ή αν χρειάζεται μεγάλη κίνηση για να πιάσει, κάνοντας πολλά κλικ, τότε αρκεί να βιδώσουμε τη χαρακτηριστική βίδα που σφίγγει το χειρόφρενο. Βιδώνουμε μέχρι να σφίξει το χειρόφρενο και να αρκούν τρία κλικ για να πιάσει γερά. Αν το μήκος της βίδας έχει εξαντληθεί, τότε αυτό είναι σημάδι ότι τα φερμουΐτ των πίσω φρένων έχουν φαγωθεί υπερβολικά και χρειάζονται αντικατάσταση. Μετά το τέλος της εργασίας, καλό είναι να βγάλουμε λίγο το προστατευτικό λάστιχο της ντίζας που πηγαίνει στα φρένα και να τη λιπάνουμε.
Κινητήρας
Τέλος, αφήσαμε τον κινητήρα μια κι εκεί δεν χρειάζεται να κάνουμε κάτι ιδιαίτερο. Ένας καλός οπτικός έλεγχος για διαρροές λαδιού και φυσικά η αναπλήρωση κάθε είδους υγρού στα ειδικά δοχεία, είναι αρκετά. Μετά και τον έλεγχο του κινητήρα μπορούμε να κάνουμε μια γενική λίπανση του αυτοκινήτου. Αφού πρώτα ελέγξουμε τη στάθμη και την ποιότητα του λαδιού του κινητήρα, παίρνουμε έναν γρασαδόρο και βάζουμε γράσο σε όλα τα γρασαδοράκια στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου».
Στο συνεργείο
Μετά από αυτόν τον έλεγχο, σίγουρα θα έχουμε επουλώσει πολλές πληγές από τα βουνά κατά την περίοδο του κυνηγιού. Βέβαια, αν δεν έχετε πιάσει ποτέ κατσαβίδι ή αν μια βλάβη που θα διαπιστώσετε από τον έλεγχο ξεπερνά τις ικανότητές σας, τότε η επίσκεψη στο συνεργείο είναι απαραίτητη. Έτσι το αυτοκίνητό μας θα είναι πάλι σε θέση να ικανοποιήσει κάθε ανάγκη μας και εμείς θα έχουμε τη σιγουριά ότι οδηγούμε ένα ασφαλές όχημα.