Μέσα στα πολλά αρνητικά του κορονοϊού και των lockdown, η πανδημία μας έδωσε μία γεύση για το πως θα μπορούσε να μοιάζει η αστική ζωή με λιγότερη κίνηση. Σήμερα σας παρουσιάζουμε 8 πόλεις που έχουν κάνει αξιοσημείωτα βήματα για να δημιουργήσουν έναν πιο βιώσιμο τρόπο για τους κατοίκους.
Η Bogotá της Κολομβίας μειώνει τις εκπομπές της με δύο βασικούς τρόπους: με το λεωφορείο και την ποδηλασία. Το TransMilenio — ένα εντυπωσιακό δίκτυο δρομολογίων λεωφορείων ταχείας διέλευσης — άνοιξε το 2000. Μέσα σε 10 χρόνια, μείωσε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου της πόλης κατά περίπου 40% και σήμερα 1.500 λεωφορεία μετακινούν περίπου 1,5 εκατομμύρια επιβάτες κάθε μέρα. Η πόλη είναι επίσης γνωστή για τα κυκλόβια της – την τακτική μετατροπή των δρόμων σε ποδηλατικούς δρόμους χωρίς αυτοκίνητα τα πρωινά της Κυριακής. Ωστόσο, οι μεταφορές συνεχίζουν να ευθύνονται για σχεδόν το ήμισυ των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της πόλης. Η δήμαρχος Claudia López για να ενθαρρύνει περισσότερο την ποδηλασία σχεδιάζει να μετατρέψει μόνιμα 84 χιλιόμετρα νεοσύστατων οδικών τμημάτων σε ποδηλατόδρομους για να βοηθήσει τους εργαζόμενους να μετακινούνται στην πόλη πιο γρήγορα.
Η ευρύτερη περιοχή του Μόντρεαλ διαθέτει ήδη περίπου 3.000 χιλιόμετρα μόνιμων ποδηλατόδρομων. Σε μια προσπάθεια να ανοίξει η πόλη μετά από μήνες lockdown, οι αξιωματούχοι έκλεισαν έναν σημαντικό αριθμό δρόμων της πόλης τον Ιούνιο του 2020 για τα αυτοκίνητα μέχρι το φθινόπωρο του 2020. Αυτό το σχέδιο μεταφοράς προοριζόταν να εκτείνεται σε 327 χιλιόμετρα, έτσι ώστε να ενθαρρύνει τους κατοίκους να μετακινούνται ενεργά με ποδήλατα. Πολλοί ελπίζουν ότι αυτές οι εμπνευσμένες από την πανδημία αλλαγές δρόμων θα οδηγήσουν στη δημιουργία μόνιμων ποδηλατικών διαδρομών στο μέλλον.
Η Βαρκελώνη αντιμετωπίζει αυξανόμενες πιέσεις για τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και των εκπομπών. Το 2013, δημιούργησε ένα σχέδιο αστικής κινητικότητας για τη βελτίωση των δρομολογίων των λεωφορείων και την επέκταση των μονοπατιών ποδηλασίας και πεζοπορίας. Τα τελευταία χρόνια, δημιούργησε τη Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών της Βαρκελώνης, η οποία απαγορεύει σε οχήματα υψηλών εκπομπών να εισέρχονται σε ορισμένες περιοχές της πόλης. Αλλά η επαναστατική αστική σχεδιαστική τους ιδέα – το Superblock – είναι ένα από τα πιο καινοτόμα έργα της πόλης. Κάθε Superblock είναι μια περιοχή που αποτελείται από εννέα αστικά τετράγωνα στα οποία η κυκλοφορία έχει αλλάξει δρομολόγηση για να κινείται γύρω από την περίμετρο, τα όρια ταχύτητας διατηρούνται χαμηλά (10 χλμ./ώρα ή 6 μίλια/ώρα) και η στάθμευση στο πεζοδρόμιο μεταφέρεται σε υπόγειους χώρους. Αυτά τα Superblocks ενθαρρύνουν την ποδηλασία, ενώ δημιουργούν φιλικές προς τους πεζούς οδούς και μεγάλες εκτάσεις πρασίνου. Η Βαρκελώνη σχεδιάζει να δημιουργήσει 21 περιοχές Superblock έως το 2030.
Η Taipei είναι γνωστή ως «το βασίλειο των ποδηλάτων». Το 2019, έγινε η δεύτερη ασιατική πόλη που μπήκε στο Copenhagenize Index — μια ετήσια λίστα με τις 20 πιο ποδηλατικές πόλεις στον κόσμο. Ένα τεράστιο πρόγραμμα κοινής χρήσης ποδηλάτων που επιδοτείται από την κυβέρνηση, η ευρεία διαθεσιμότητα ενοικιαζόμενων ποδηλάτων, τα ετήσια συνέδρια ποδηλασίας με συνεδρίες για τον αστικό σχεδιασμό, οι σημαδεμένοι ποδηλατόδρομοι σε μεγάλους δρόμους και οι γραφικές πλακόστρωτες διαδρομές — όπως το Ποδηλατόδρομο του Ποταμού Keelung — έχουν βοηθήσει την πόλη προς το καλύτερο.
Η Auckland με το σχέδιο δράσης με χαμηλές εκπομπές άνθρακα το 2014 δήλωσε την φιλοδοξία της να γίνει η πιο βιώσιμη πόλη στον κόσμο. Όταν η επιβατική κίνηση των μέσων μαζικής μεταφοράς αυξήθηκε κατά 33% μεταξύ 2010 και 2015, το Συμβούλιο του Auckland επένδυσε δισεκατομμύρια δολάρια για να κάνει το σύστημα πιο αποτελεσματικό και ανθεκτικό στο κλίμα. Στόχος τους είναι μέχρι το 2040 να υπάρχει ένας πλήρης ηλεκτρικός στόλος λεωφορείων δημόσιας συγκοινωνίας με μηδενικές εκπομπές. Παρά το εξαιρετικά επιτυχημένο έργο δέσμευσης άνθρακα της πόλης, το πρόγραμμα Million Trees – με το οποίο έχουν ήδη φυτευτεί περισσότερο από ένα εκατομμύριο δέντρα και θα συνεχιστεί με ακόμη 1,5 εκατομμύρια έως το 2022 – το Auckland δεν ήταν πάντα σε θέση να συμβαδίσει με την ρύπανση που προκαλείται από τον αυξανόμενο πληθυσμό της. Μεταξύ 2009 και 2016 μία πόλη περίπου 1,2 εκατομμυρίων κατοίκων αυξήθηκε σε πάνω από 1,6 εκατομμύρια και εκπομπές αυξήθηκαν στην πραγματικότητα κατά 5%. Όμως αυτό δεν εμπόδισε την πόλη να στοχεύει στο 0 μέχρι το 2050.
Η ιστορική πόλη Hoi An ανέπτυξε το «Σχέδιο Hoi An ποδηλάτου» για να αυξήσει τη χρήση ποδηλάτων. Μέχρι σήμερα η πόλη έχει βελτιώσει τις διαδρομές και τις υποδομές ποδηλασίας και έχει δημιουργήσει ζώνες χωρίς αυτοκίνητα σε μία προσπάθεια για να ενθαρρύνει το περπάτημα και το ποδήλατο. Το 2018, η Hoi An τιμήθηκε με το Global Urban Mobility Challenge Award στη Γερμανία. Έκτοτε, συνέχισε να σημειώνει πρόοδο με την απαγόρευση των οχημάτων από τμήματα του κέντρου της πόλης για τη δημιουργία πεζόδρομων και προσθέτοντας περίπου 120 ηλεκτρικά οχήματα στο σύστημα τουριστικών μεταφορών της.
Η μεγάλη πόλη Tshwane εργάζεται για τη βελτίωση της αστικής διαβίωσης. Το περπάτημα αποτελεί το 29% όλων των μετακινήσεων. Ταυτόχρονα η πόλη ξεκίνησε αρκετές πρωτοβουλίες για να δώσει κίνητρα και για την χρήση ποδηλάτου. Αυτές περιλαμβάνουν δρόμους χωρίς αυτοκίνητα και ένα πιλοτικό έργο κοινής χρήσης ποδηλάτων. Επίσης η πόλη τρέχει το πρόγραμμα ποδηλάτων Shova Kalula, το οποίο παρέχει δωρεάν ποδήλατα σε άτομα που ζουν σε περιοχές εκτός πόλης για τη βελτίωση της προσβασιμότητας.
Το Portland ήταν η πρώτη πόλη των ΗΠΑ που δημιούργησε Σχέδιο Δράσης για το Κλίμα το 1993 και έκτοτε ξεπερνά τους κλιματικούς στόχους των ΗΠΑ μειώνοντας τις εκπομπές άνθρακα έως και 20% παρά την αύξηση του πληθυσμού σχεδόν κατά 40%. Η πόλη στοχεύει να αυξήσει το ποσοστό των κατοίκων της που ζουν σε πλήρεις γειτονιές για περπάτημα και ποδηλασία στο 80% έως το 2030.
Πηγή: ideas.ted.com
www.parallaximag.gr