ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Το ποσοστό επιτυχίας το οποίο θα έχει στην εκπαίδευση του σκύλου του ένας ιδιοκτήτης που θα προσπαθήσει να εκπαιδεύσει μόνος του τον πρώτο του σκύλο, θα είναι από 20-30%, το δεύτερο από 20-40% και τον τρίτο από 30-60%, ανάλογα με τις δυνατότητές του.

Ο ρόλος του εκπαιδευτή
Ο εκπαιδευτής σκύλων μοιάζει με ισορροπιστή ενώ οι ρόλοι του είναι πολύπλευροι. Περπατάει πάνω σε «τεντωμένο σκοινί», από την άποψη ότι πρέπει να δώσει στο σκύλο να καταλάβει τι θέλει από αυτόν και να τον πείσει ότι πρέπει να υπακούσει, χωρίς όμως να πιεστεί υπερβολικά. Επίσης, παίζει και το ρόλο του σκηνοθέτη, δημιουργώντας εκ των προτέρων διάφορες «παραστάσεις», στις οποίες την θέση του πρωταγωνιστή παίρνει ο σκύλος, ώστε τα βιώματα τα οποία θα αποκτήσει να είναι εκείνα που θα τον οδηγήσουν στην επιθυμητή γι’ αυτόν συμπεριφορά.

Η σημασία της βασικής εκπαίδευσης στην εξελικτική πορεία του σκύλου είναι θεμελιώδης. Αρχίζει όταν το ζώο συμπληρώσει τους 7 μήνες της ζωής του και συνεχίζεται για τις επόμενες 40 μέρες. Είναι όμοια με ελαφρότατες αποκλίσεις για όλες τις ράτσες των σκύλων, κυνηγετικών και μη. Στην εκπαίδευση αυτή, το κουτάβι μαθαίνει τα βασικά παραγγέλματα, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στη διάρκεια της ζωής του ως κώδικας επικοινωνίας, θα γίνει συνεργάσιμο, υπάκουο και η συμβίωση μαζί του θα είναι άνετη και ευχάριστη.

Η εκ των προτέρων γνώση των αντιδράσεων του ζώου έως τα διάφορα ερεθίσματα τα οποία του δίνουμε, η ευχέρεια χρησιμοποίησης των ερεθισμάτων αυτών, καθώς και η αμεσότητα των αντιδράσεών μας πρέπει να είναι τέτοιες, ώστε το ζώο να κάνει τους κατάλληλους συνειρμούς.

Το ποσοστό επιτυχίας το οποίο θα έχει στην εκπαίδευση του σκύλου του ένας ιδιοκτήτης που θα προσπαθήσει να εκπαιδεύσει μόνος του τον πρώτο του σκύλο, θα είναι από 20-30%, το δεύτερο από 20-40% και τον τρίτο από 30-60%, ανάλογα με τις δυνατότητές του.

Τα αντίστοιχα ποσοστά επιτυχίας, τα οποία θα έχει αν βοηθηθεί από ένα σωστό επαγγελματία, θα είναι 40-60% για τον πρώτο, 60-80% για το δεύτερο και 70-90% για τον τρίτο. Διότι δεν φτάνει μόνο να εκπαιδευτεί σωστά ο σκύλος, αλλά επίσης και ο ιδιοκτήτης του να τον κρατήσει σε υψηλό επίπεδο, κάνοντας όσο το δυνατό λιγότερα λάθη, ώστε να μη χαλάσει την τόσο επίπονη δουλειά τού επαγγελματία εκπαιδευτή.

Σημειωτέον: Αν έχετε σκοπό να απευθυνθείτε σε κάποιον επαγγελματία, σε καμία περίπτωση να μην σκεφτείτε να …«δουλέψετε» το σκύλο σας πρώτα μόνοι σας και μετά να το στείλετε στον εκπαιδευτή, καθώς θα του έχετε ήδη δημιουργήσει άγχη και φοβίες.

Τα βασικά παραγγέλματα
Διαλέγουμε παραγγέλματα από λέξεις τις οποίες δεν χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή. Τα περισσότερα παραγγέλματα, τα οποία χρησιμοποιώ, τα έχω δανειστεί από τη γερμανική διάλεκτο και είναι τα εξής:

1) «Φόις», το οποίο σημαίνει περπάτα δίπλα στο αριστερό μου πόδι.
2) «Ζιτς», το οποίο σημαίνει κάτσε.
3) «Πλατς», που σημαίνει ξάπλωσε.
4) «Μπλάιπ», που σημαίνει μείνε και περίμενε στη θέση στην οποία βρίσκεσαι.
5) «Χίια» ίσον έλα.
6) «Χοπ» ίσον πήδα.
7) «Στοπ» που σημαίνει σταμάτησε.

Η χρήσιμη ομάδα των παραγγελμάτων αυτών, διδάσκεται στο ζώο ταυτόχρονα και αφομοιώνεται μέρα με τη μέρα. Παράλληλα δε με την εντολή, κάνουμε και την ανάλογη χειρονομία.

Τα παραγγέλματα στην πράξη
Χρησιμοποιήστε τη φυσική αντίδραση του ζώου στην πίεση

O Φον Στέφανιτς γράφει, ότι στην εκπαίδευση πρέπει να χρησιμοποιούμε πνίχτη, αλλά έχουμε καλύτερη αμεσότητα με ένα κομμάτι αλυσίδα, που ο τελευταίος της κρίκος μπαίνει μέσα στον ανάλογο κρίκο τού φάρδους του λαιμού του ζώου και σαν καβίλια περνάει η σούστα της αλυσίδας, την οποία κρατάμε στο δεξί μας χέρι.

O σκύλος πρέπει να μας έχει πάντοτε στα δεξιά του. Όταν απομακρυνθεί από το αριστερό μας πόδι, τινάζουμε την αλυσίδα δυνατά και όταν πάρει τη θέση του, το χαϊδεύουμε με το αριστερό μας χέρι στη δεξιά πλευρά του κεφαλιού του, για να συνηθίσει να βρίσκεται σε αυτό το σημείο.

Αλλάζουμε κατευθύνσεις και ταχύτητες έτσι ώστε να φιξαριστεί εκεί και το χαϊδεύουμε συνέχεια. Σε κάθε αλλαγή κατεύθυνσης προφέρουμε το παράγγελμα «Φόις» και χτυπάμε το αριστερό μας πόδι με το αριστερό χέρι. Μετά από λίγες διαδρομές κι ενώ το ζώο έχει αρχίσει να προσαρμόζεται, σταματάμε, υψώνουμε το δεξί μας χέρι, παράλληλα με το σώμα μας, με το δείκτη προς τα πάνω και δίνουμε το παράγγελμα «Ζιτς». Αν το ζώο δεν καθίσει, τινάζουμε την αλυσίδα προς τα εμπρός, σε γωνία 45ο με το έδαφος. O σκύλος για να αντιδράσει στο τίναγμα αυτό, κάθεται κι εμείς αμέσως τον επιβραβεύουμε.

Πάντα χρησιμοποιούμε τη φυσική αντίδραση του ζώου στην πίεση, αντί να προσπαθούμε να την καταστείλουμε. Έτσι, πιέζουμε το ζώο πολύ λιγότερο και τα αποτελέσματα είναι άμεσα. Εφ” όσον επαναλάβουμε τις ασκήσεις αυτές 3-4 φορές και εφ” όσον ο σκύλος βρίσκεται στη θέση «Ζιτς», τραβάμε μαλακά την αλυσίδα μπροστά, λέγοντάς του το παράγγελμα «Μπλάιπ» και δείχνοντάς του την παλάμη μας. O σκύλος μπορεί να θέλει να σηκωθεί, αλλά αντιδρώντας στο τράβηγμά μας, μένει στη θέση του και εμείς τον επαινούμε. Για να μείνει στη θέση του και εμείς να απομακρυνθούμε, χωρίς να μας ακολουθήσει, κάνουμε δύο ή τρεις στροφές γύρω από τον εαυτό μας προς τα αριστερά και απομακρυνόμαστε σε κάθε στροφή λίγο περισσότερο.

Όταν φτάσουμε 1-2 μέτρα μακριά του και το ζώο παραμένει στο «Μπλάιπ» τότε συνεχίζουμε την απομάκρυνσή μας πιο άνετα. Φτάνουμε 5 μέτρα μακριά, ξαναγυρίζουμε και περνάμε από μπροστά του, επαινώντας το. Όταν φτάσουμε στη διαμετρικά αντίθετη απόσταση, ξαναγυρίζουμε στο σκύλο με το αριστερό μας πόδι στο δεξί του πλευρό, το χαϊδεύουμε και ξεκινάμε κάνοντας λίγες διαδρομές μαζί του στο «Φόις». Αλλάζουμε κατευθύνσεις και κάνουμε μεταβολές προς τα δεξιά και αριστερά, φροντίζοντας πάντα ο σκύλος να μας έχει στο δεξί του πλευρό κι αν είναι δυνατό να είναι κολλημένος πάνω μας.

Αν απομακρυνθεί από το πόδι μας, τινάζουμε την αλυσίδα και φέρνουμε το σκύλο δίπλα μας και αμέσως μετά το χαϊδεύουμε. Τις διαδρομές αυτές τις συνοδεύουμε με 2-3 «Ζιτς». Στο τελευταίο, αφήνουμε το σκύλο στο «Μπλάιπ», δείχνοντάς του την παλάμη μας και απομακρυνόμαστε κάνοντας σταυρούς με τις διαδρομές μας, με κέντρο το σκύλο, ώστε να μην έχει σταθερή κατεύθυνση απομάκρυνσης.

Αν ο σκύλος σηκωθεί, σταματάμε αμέσως και τον διατάζουμε να καθίσει με το παράγγελμα «Ζιτς» και αμέσως μετά τον επαινούμε. Αν δεν υπακούσει κι έρθει προς το μέρος μας, τότε πιάνουμε την αλυσίδα και με μία σταθερή δύναμη 10 κιλών προς τα πάνω, τον ξαναπάμε στη θέση του, λέγοντάς του πάλι το «Μπλάιπ» και τραβώντας την αλυσίδα μας μαλακά προς τα μπρος επιτείνουμε το παράγγελμά μας και ξαναρχίζουμε τις σταυρωτές επαναλήψεις μας.

Μετατρέψτε την εκπαίδευση σε παιχνίδι
Oι κινήσεις μας πρέπει να είναι άνετες, σίγουρες και τα παραγγέλματά μας να τονίζονται στην πρώτη συλλαβή ενώ ο τόνος μας να είναι πάντα μαλακός. Μετά από λίγο επιστρέφουμε στο σκύλο, τον χαϊδεύουμε και ξαναρχίζουμε τις διαδρομές μαζί του. Το ζώο με όλες αυτές τις διαδικασίες, έχει γίνει πλέον διστακτικό. Στην τρίτη διαδρομή ξαφνικά σταματάμε, τινάζουμε την αλυσίδα μας από πάνω προς τα κάτω κυματιστά, διατάζοντας «Πλατς» και δείχνοντας το έδαφος, ο σκύλος ξαφνιασμένος ξαπλώνει.

Εμείς τον επαινούμε και τον χαϊδεύουμε και αμέσως μετά του λέμε «Μπλάιπ», εγκαταλείποντάς τον και ξαναρχίζουμε τις διαδρομές.
Αν θελήσει να σηκωθεί, σταματάμε επιτόπου ξαφνικά και δείχνοντας το έδαφος μπρος από τα πόδια του, του λέμε πάλι «Πλατς». Αν δεν ξαπλώσει, πηγαίνουμε προς το μέρος του και τινάζοντας την αλυσίδα μας κυματιστά, τον βάζουμε στο «Πλατς», μετά «Μπλάιπ» και απομακρυνόμαστε πάλι, πηγαίνοντας στην καρέκλα μας και περιμένουμε εκεί για 1-2 λεπτά.

Το ζητούμενο είναι, ο σκύλος να αρχίσει να λειτουργεί, χωρίς όμως να τον πιέσουμε υπερβολικά. Συμπεριφερόμαστε περίπου σαν να παίζουμε, αλλά δίνουμε ταυτόχρονα και τα μηνύματα τα οποία θέλουμε. Όταν δούμε ότι αρχίζει να ανησυχεί και θέλει να σηκωθεί, κοιτάζοντας δεξιά και αριστερά, ξαναρχίζουμε. Πηγαίνουμε πάλι δίπλα του, του λέμε «Φόις» και ξεκινάμε.

Κάνουμε σλάλομ σε σημαίες, πηδάμε μικρά εμπόδια, λέγοντάς του ταυτόχρονα «Χοπ», περνάμε δίπλα από σκύλους και ανθρώπους, πότε τρέχοντας και πότε περπατώντας. Κάθε φορά που ξεφεύγει από το πόδι μας, διορθώνουμε και χαϊδεύουμε αμέσως μετά. Κατά διαστήματα τού δίνουμε ένα «Πλατς» ή «Ζιτς», χαϊδεύοντάς το πάντα από τη μεριά του αριστερού μας ποδιού. (συνεχίζεται…)

 

Του Θωμά Πετρόχειλου
πηγη : www.skilia.gr

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Facebook39
Instagram2k
error: Content is protected !!
Scroll to Top