Ψηφιακά αγριογούρουνα, εικονικές πάπιες, virtual λαγοί εκπαιδεύουν τους κυνηγούς της Μακεδονίας και της Θράκης, ώστε να γνωρίσουν καλύτερα την πανίδα της περιοχής και να αξιοποιούν πιο αποτελεσματικά τον θηρευτικό πλούτο. Η εκπαίδευση των κυνηγών περνά σε ψηφιακή εποχή στο πλαίσιο σχετικού έργου του Interreg Ελλάδας-Βουλγαρίας με φορείς υλοποίησης από τη μεριά της χώρας μας την Κυνηγετική Ομοσπονδία Μακεδονίας Θράκης και τον δήμο Κάτω Νευροκοπίου και από τη βουλγαρική πλευρά τον Κυνηγετικό Σύλλογο του Γκότσε Ντέλτσεφ και τον τοπικό δήμο.

Το έργο οδήγησε στη δημιουργία δύο εκπαιδευτικών χώρων στο Οχυρό του Κάτω Νευροκοπίου και στο Γκότσε Ντέλτσεφ –όπου υπάρχουν αδειοδοτημένα σκοπευτήρια και εφαρμογές κινητού αγριόχοιρου σε βαγονέτο πάνω σε ράγες με σχεδιασμένα σημεία βολής ώστε να μην γίνεται σπατάλη του θηράματος- αλλά και στην ανάπτυξη μιας εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα, η οποία αναμένεται να είναι διαθέσιμη εντός του Αυγούστου και συγκεντρώνει μια σειρά ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων για τους κυνηγούς.

Ένα από αυτά είναι η αναγνώριση θηραματικών ειδών, ώστε να αποφεύγεται το κυνήγι των απαγορευμένων, της οποίας προηγήθηκε μια σχολαστική έρευνα σε βιοτόπους της περιοχής όπου υπάρχουν για παράδειγμα μπεκάτσες, τσίχλες, πάπιες και άλλα. Για τα είδη αυτά δημιουργήθηκαν στη συνέχεια ψηφιακά ομοιώματα και προσομοιώθηκε το πέταγμά τους, ενώ δίνεται γενικότερο πληροφοριακό υλικό για τη συμπεριφορά τους.

Ένα ακόμα εργαλείο της εφαρμογής είναι το παιχνίδι προσομοίωσης αγριόχοιρων, λαγών και παπιών. Επιλέγοντας το πεδίο σκοποβολή και ένα συγκεκριμένο είδος, ο χρήστης μεταφέρεται σε έναν βιότοπο όπου εμφανίζεται για παράδειγμα ένα αγριογούρουνο. Στόχος του παιχνιδιού είναι η βολή να κατευθυνθεί σε σημεία που θα καταβάλλουν άμεσα το θήραμα.

Όσο πιο σωστή είναι η βολή τόσο μεγαλύτερη είναι η βαθμολογία. Άλλωστε, στο πραγματικό κυνήγι αν ένα αγριογούρουνο απλώς τραυματιστεί από τους κυνηγούς, το πιθανότερο είναι ότι θα ταλαιπωρηθεί μέρες προτού καταλήξει. Το ψηφιακό κυνήγι μπορεί να γίνει και στα εκπαιδευτικά κέντρα που έχουν δημιουργηθεί στο πλαίσιο του έργου με εξοπλισμό εμβαπτισμένης πραγματικότητας.
 
Τα εργαλεία όμως της εφαρμογής δεν σταματούν εδώ. Δίνεται η δυνατότητα προετοιμασίας για τις εξετάσεις νέων κυνηγών, με το ερωτηματολόγιο να είναι ψηφιακό και με συγκεκριμένο χρόνο απάντησης, ώστε εύκολα και διαδραστικά να προετοιμάζονται οι υποψήφιοι κυνηγοί για τις πραγματικές εξετάσεις.
 

Στην εφαρμογή υπάρχουν επίσης χρηστικές πληροφορίες για τις περιόδους θήρας, τη νομοθεσία και όλα όσα πρέπει να γνωρίζει ένας κυνηγός. Παράλληλα, έχει γίνει σημαντική δουλειά στην άντληση πληροφοριακού υλικού για την αφρικανική πανώλη των χοίρων από διάφορους αρμόδιους φορείς, ώστε να υπάρξει ευαισθητοποίηση για τα μέτρα βιοασφάλειας.

Αν και το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2022, η Κυνηγετική Ομοσπονδία Μακεδονίας Θράκης συνεχίζει να το λειτουργεί με δικούς της πόρους, θέλοντας να δημιουργήσει νέα δεδομένα για την εκπαίδευση των κυνηγών.

Στόχος είναι, όπως εξηγεί ο διευθυντής της Κυνηγετικής Ομοσπονδίας Μακεδονίας Θράκης, δασολόγος Κυριάκος Σκορδάς, η δημιουργία αντίστοιχων εκπαιδευτικών κέντρων και σε άλλες περιοχές. Ήδη μάλιστα αυτοδιοικητικοί φορείς έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον από τα Γρεβενά και τα Σέρβια Κοζάνης.

«Η δυναμική είναι πολύ καλή και σε αυτήν επενδύουμε» εξηγεί ο Κυριάκος Σκορδάς.